Proefdiervrije methoden sneller op de markt
Onderzoeken die dierproeven vervangen, komen lang niet altijd op de markt. Doordat het bijvoorbeeld lastig is om investeerders te vinden. De Stichting Proefdiervrij onderzocht manieren om dat te verbeteren zoals de Proefdiervrij Venture Challenge
Geld verdienen lastig
Uit het onderzoek van Proefdiervrij blijkt dat onder meer proefdiervrije startups problemen hebben geld te verdienen met hun vindingen. Dat komt onder meer door:
- kostbare laboratoriumtijd en apparatuur
- valideren: omslachtige of niet-eenduidige richtlijnen en instanties die proefdiervrije methodes lastig goedkeuren
- terugverdientijd: kost meer tijd om er geld mee te verdienen
Mogelijkheden om succes te vergroten
Proefdiervrij ziet verschillende mogelijkheden om het succes van proefdiervrije vindingen te vergroten. Zoals:
- startups en financiers beter op elkaar laten aansluiten
- meer financiering die beter vindbaar is
- vergroten kennis en vaardigheden van proefdiervrije startups
- vergroten (proefdiervrije) kennis en interesse bij financiers
Mogelijkheden financiering startups
Behalve financiering door de overheid zijn ook andere financieringsvormen mogelijk. Bijvoorbeeld:
- seed capitalfondsen: investeerders en overheid vullen samen een fonds dat investeert in technologische starters;
- business angels: vermogende particulier die investeert in jonge ondernemingen;
- family offices: beheerder van het vermogen van families;
- crowdfunding: geld ophalen bij een grote groep particuliere investeerders.
Proefdiervrij Venture Challenge
Sinds 2021 organiseert Proefdiervrij de Proefdiervrij Venture Challenge. Daarmee wil Proefdiervrij de impact van proefdiervrij onderzoek op het gebruik van proefdieren vergroten en versnellen. Een manier om dit te realiseren is door de positie van proefdiervrije modellen te versterken door het opzetten van een commerciële organisatie. Dit gebeurt echter nog te weinig door gebrek aan ervaring en kennis van wetenschappers.Â
Het programma van de Proefdiervrij Venture Challenge bestaat uit twee 3-daagse bootcamps, met daartussen coachingsessies en als afsluiting een finaledag met feestelijke prijsuitreiking. De bootcamps zijn een afwisseling van plenaire sessies, groepsopdrachten en gastsprekers met ervaring uit de praktijk. In de finale presenteren de teams hun start-up aan de jury, bestaande uit experts uit het wetenschappelijke veld en uit het bedrijfsleven, en aan een panel van investeerders.